Monday, December 28, 2009

sembang pagi sabtu di kampung....

26 December 2009 - Seawal pagi lagi terdengar suara abah seperti menceritakan sesuatu kepada mak dengan gaya tak ubah karam sigh walia melaporkan kisah pembuangan sisa2 toksid ke dalam sungai, cuma apa yang bezanya di akhir perbualan abah cakap nanti tengok buletin 1.30 mesti ada pasai ni, nasib baik bukan '' ku tanam padi rapat-rapat''....

Abah hilang jer, aku yang masih pening-pening lalat terus pergi mendapatkan mak untuk mengetahui cerita selanjutnya disebalik tangan karam sigh walia tadi. "Anak Chan kawan abah, accident malam tadi, kat Ipoh dia driver, 10 orang mati, bas 2 tingkat, isk takut nya mak dengaq'' tibe2 mata aku terus celik seluas2 nya. Ya Allah, musim orang mati ker sekarang ni, patut la aku rasa macam tak sedap hati jer, rasa2 ada kaitan tak???Tiba-tiba aku rasa nak hantar SMS kat bos aku kat KL, nak resign 24jam, nak tanam padi jer kat kg. Mak mula memberikan tips2 mengelakkan kemalangan jalanraya...

* kak pida jangan balik naik bas malam-malam dah lepas ni, amik siang jer sebab kebanyakan kemalangan berlaku di malam hari.

* lepas tu jangan gatai2 nak naik bas 2 tingkat, setingkat pun dah memadai, kalau teringin jugak nak naik 2 tingkat, duduk bahagian atas. Mak mengucap panjang sambil mengimbas kembali kisah2 kemalangan jalanraya yang kebanyakan bas 2 tingkat.

* kalau boleh mati2 kak pida kena dapatkan seat yang belah driver sebab semua 'jalan cerita' kecelakaan jalanraya driver sangat jarang yang mati.

* lepas tu jangan tidur semasa dalam perjalanan, agak2 macam laju sikit, bas macam terhoyong hayang cepat2 tengking kuat2 driver bas!!agak keras pesanan mak yang 1 ni..

* baca doa banyak2.

* paling penting pakai tali penggang keledar, tiba2 mak buat lawak dalam keseriusan. Terasa kelat untuk aku mengukirkan senyuman pada waktu itu memandangkan esok aku akan kembali ke kuala lumpur dengan menaiki bas. Serius aku cuak!!


kalau Allah cakap jadi, maka jadilah ia..hang naik la bas xdak tingkat pun, naik la siang malam pun, driver bawak 40km sejam pun mati jugak kak pida, ajal maut kan kat tangan tuhan..tiba2 An (adik aku br abis SPM) bersuara yang datang dari mana pun aku tak tau... betul x mak??eh..eh..buat2 tanya plak, mesti la betul bahlol, aku tengah cuak ni hang xtau!!...betul tu An, yang paling penting time hidup ni jangan tinggal solat, dusshh2 aku rasa macam kena tumbuk bertubi kat muka aku nih!!!mak berlalu pergi ke arah dapur, aku mencapai tuala untuk mandi dan An senyum2 sinis mintak penyepak.


p/s : memang ajal maut bukan kita yang tentukan tapi manusia disuruh berusaha dan
berikhtiar.

1 comment: