Monday, December 28, 2009

Perjalanan yang paling mendebarkan sepanjang berada di perantauan (tajuk panjang xmau kalah dgn humaira n una,hehehe) bahagian akhir...

''An, nanti kol 12 balik tau, hantar kak pida kat gurun, abah takdan kot'' pesan mak awal2, memandangkan aku naik bas agak awal harini 1.45pm, selalu pukul 3.30pm tapi tiket bas ekspress semua dah habis, terpaksa la aku nak bas tambahan. Lepas jer lunch, An dah siap2, dan call 2 3 orang kawan untuk menghantar aku, pejadahnya ajak kawan ramai2 wei?? Lupa lak aku, An takde lesen so kena sediakan payung sebelum hujan..Gembira bukan main An dapat pakai kete abah, dengar2 lepas hantar aku, dia nak pegi sungai petani, siap pesan ''hang jangan gtau mak plak'' silap banyak la An pesan kat aku, hahahahahaha!An, nanti hantar kak pida terus balik tau, jangan melencong ke mana2" pesan mak. An memandang aku tak puas hati ''hang memang dengki"...

"biar abah jer yang hantar kak pida'', An sekali lagi hampa! so bila abah yang hantar pengiring terhormat mesti lah mak dan kakcik. Kucar kacir mak dan kakcik siap2 nak ikut abah hantar aku.

Tepat 1.30pm kami sampai ke Gurun, macam biasa la cakap jer 1.45pm hampir 2.30pm asap bas pun tak bau lagi. Kejadian 10 maut di Ipoh masih segar di ingatan kami, mak mula memberikan pesanan2 ringkas yang sekali lagi buat aku tak tentu arah, time2 tu lah aku rasa macam nak pitam, nak terkencing nak terberak semua ada. Bas pun lambat pulak lagi buat hatiku gundah gulana. Panggggggggggggggggg!!!!!!Allahuakbar tiba2 mak menjerit, Ya Allah, Ya Allah kak pida. Dah tergolek seorang penunggang motorsikal dilanggar sebuah lori, mukanya tersembam kat atas jalan.

Tibe2 aku mula rasa pening, kebas2 satu badan bila melihat kejadian itu berlaku betul-betul kat depan mata aku. Mak mula mengucap2 panjang, nak tolong takut, kang tiba2 mak lak pengsan kat situ, selang beberapa minit orang ramai mengangkat mangsa ke tepi jalan dengan kepalanya berlumuran darah. Setelah hampir 30minit mangsa tersadai kat tepi jalan, kelibat polis langsung tak kelihatan padahal balai polis hanya 500meter jer dari situ, betul cepat dan mesra pejadahnya macam ni!!!Ambulans pun xdatang2 lagi..Bas aku pun xsampai2 lagi dah nak dekat pukul 3pm!

Kakcik dari tadi mengajakku untuk melihat lebih dekat mangsa kemalangan tadi, aku dengan membaca doa kuat semangat memberanikan diri untuk melihat dengan lebih dekat, kepala nya berlumuran darah, kaki tangan semua berdarah, tapi matanya masih berkelip2, Alhamdullillah. ''aik, kepala berdarah2 boleh dok tulis mesej lagi'' bisik kakcik kat telinga aku..Apa2pun keadaan dia, hati aku ni tetap tak tenang.

Orang ramai masih mengerumi mangsa sementara menunggu ambulans dan polis sampai, mak melahirkan kerisauannya lagi. AKU??lagi lah cuak!!bas plak lambat sampai, tentu2 sampai KL malam, adehhhhhsss!Pesanan mak yang ke 43 kali membuatkan aku betul2 seram sejuk, betul2 berdebar2, betul2 aku ingat nak mati, time2 ni lah aku teringat banyak nya dosa kat mak abah, aku takut tak sempat nak balas jasa mak abah, teringat gurau2 kasar kat kawan2, hutang 30ribu kat MARA sapa nak tolong bayar??? Ya Allah, serius aku tak nak balik KL time tuh.

Bas sampai, aku terus memeluk mak dan kakcik, mak pesan lagi, baca doa banyak2 kak pida!Abah pulak takder kat situ, tak sempat aku nak cium tangan abah. Dalam bas mula lah aku pikir yang bukan2, penyesalan yang amat sangat kerana tak sempat jumpa abah sebelum naik bas, kalau la ini yang terakhir...arghhhh macam2 bermain di fikiran masa ni, debaran ini lagi teruk aku rasa nak dibandingkan dengan masa aku dari KL haritu.

Sumpah tak tipu kali ni aku tak tidur langsung! tangan aku sekali lagi, aku menghantar pesanan ringkas kat Julia ''wei, aku cuak r, aku rasa tak sedap hati dari tadi lagi aku rasa mcm ni, mak plak dok pesan2 bnyk kali, accident depan plak tadi, nak baca doa apa lagi ni wei??? apa2 pun julia, aku mntak maaf dari hujung rambut sampai ke hujung kaki, kim salam kat semua kawan2 ok''....''bengong r ko ni..xper2 aku dah halalkan semua nye" jawapan julia..lagi buat aku cuak!! Aku try jugak untuk mengingkari pesanan mak supaya jangan tidur semasa perjalanan, nak lelap jer mata, bas tiba2 brek mengejut, memang kalau macam ni lah gayanya, aku memang aku tak akan tidur!!

Setiap 30 minit sekali, nurul akan mesej aku ''u dah kat mane"... perjalanan kali ni betul2 mencabar tahap keimanan aku..dah habis doa aku baca, tapi kepala aku dok buat slideshow pasal kemalangan motor tadi, telinga aku masih terngiyang2 pembaca berita melaporkan kejadian Xpress Sani terbalik, "paling menyedihkan ada seorang mangsa putus kepalanya" pehal sampai aku ingat apa yang pembaca berita tu cakap!!ni semua gara2 banyak sangat dosa2 silam lah ni!huhuhuhu...

Selalu nampak jer Kuala Lumpur 80KM, hatiku dah best sebab dalam perkiraan aku, tak sampai 1 jam akan sampai KL, tapi kali ni selagi tak sampai rumah, selagi tu aku tak tenang. Belum pun sempat aku berfikir benda2 positif tiba2 bas sekali lagi brek mengejut. Ya Allah, accident lagi, yang aku nampak time tu seorang remaja perempuan dengan kepala nya berlumuran darah, merangkak2 ke tepi jalan dan ada 2 3 orang lagi yang tersadai di tepi pembahagi jalan. Sekali lagi kebas2 kaki tangan aku, time tu apa yang aku fikir, kalau lah ini yang terakhir, aku redha, ampunkan lah dosa hambamu ni Ya Allah!!

Sampai hari ini, peristiwa2 semalam masih segar dalam ingatan aku. Pertama kali seumur hidup aku rasa macam ni. Semalam betul-betul buat aku rasa dah sampai masa aku. Alhamdulillah hari ini aku masih berpeluang menulis sesuatu kat blog ni.


* Bak kata farah jangan terkejut kalau entry kali ni agak serius!aku pun tengah pening2 lalat lagi nih..

3 comments:

  1. ~ huh..sungguh wat akak cuak nk g melaka jemaat nih!! naek bas xpress laks tuh..adeiii..

    ReplyDelete
  2. huish. kak! pesal entry akak nih buat sy tambah cuak ngn bus? huhu. ;p

    alhamdulillah da smpi kl. :)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah dah selamat sampai. entah2 lepas ni nak pegi jauh2 aku naik flight je. tapi kata orang, kalau benda dah nak jadi tu, jalan kaki pun boleh jadi kan.. huhu..

    ReplyDelete